سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۲۱۰۳۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، مطرح کرد: یکی از محققان علوم دامی کشور، از امکان اجرای برنامه ترمینال کراس (تلاقی بین نژادهای دام) برای افزایش تولید گوشت قرمز خبر داد.

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳) ۱۳:۰۸
کشور سالهاست که با خودکفایی گوشت گام کوچکی فاصله دارد و این سئوال است که چگونه می‌توان تولید گوشت قرمز را در کشور افزایش داد.

 

پیروز شاکری،عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزایر فارس با اشاره به نیاز کشور به واردات حدود 150 هزار تن گوشت قرمز در سال، گفت: ترمینال کراس بین نژادهای مختلف در دام سنگین (گاو) و سبک (گوسفند و بز)، می تواند سبب افزایش تولید گوشت قرمز شده و بخشی از کمبود را جبران کند.

 

 وی افزود: در برنامه تحقیقاتی 4 ساله تدوین شده برای بخش تحقیقات مدیریت پرورش و تولید مثل دام و طیور، استفاده از برنامه ترمینال کراس برای بررسی امکان تولید آمیخته‌های تجاری پیش‌بینی شده است، پروژه‌ای در همین زمینه برای بررسی استعداد پروار گوساله‌های آمیخته‌ حاصل از تلاقی گاوهای نژاد سیمنتال-هلشتاین و مقایسه آن با گوساله‌های خالص نژاد هلشتاین در ایستگاه تحقیقات گاو دو منظوره گاودشت در استان مازندران به اجرا در آمده است.

 

به گفته شاکری، نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که افزایش وزن روزانه گوساله های آمیخته حاصل از تلاقی گاوهای نژاد سیمنتال-هلشتاین در دوره 6 ماهه پروار در شرایط مشابه و با خوراک یکسان، افزایش وزن بیشتر (26.7 درصد) و نسبت تبدیل خوراک مطلوب ‌تر (19.2 درصد) از گوساله‌های نژاد خالص هلشتاین داشتند.

 

وی، بیان کرد: با توجه به کمبود تولید گوشت قرمز در کشور و از سوی دیگر تولید شیر بیش از نیاز کشور، با هدف دستیابی به تولید گوشت گوساله بیشتر، می‌توان از طریق اجرای برنامه ترمینال کراس به منظور تولید گوساله‌ های آمیخته سیمنتال-هلشتاین برای بخشی از ماده گاوهای هلشتاین در گله‌های شیری کشور اقدام کرد.

 

رئیس بخش تحقیقات مدیریت پرورش و تولید مثل دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، ادامه داد: از برنامه ترمینال کراس در گله‌ های گوسفند و بز نیز می‌ توان برای کاهش هزینه‌ های خوراک و نگهداری گله‌ های مادری و افزایش تولید گوشت استفاده کرد. به منظور افزایش بهره‌ وری در گله ‌های گوسفند و بز، برنامه این بخش تحقیقاتی استفاده از گله ‌های داشتی (مولد) از نژادهای کوچک جثه گوسفند و بز به عنوان پایه مادری با نیازهای غذایی و هزینه نگهداری کمتر در طول سال و تلاقی آنها با نژاد‌های درشت جثه گوسفند و بز به عنوان پایه پدری است.

 

این مقام مسئول، گفت: بره ‌ها و بزغاله ‌های تولید شده در این برنامه، دام‌ های تجاری محسوب شده و ضمن به ارث بردن خصوصیات پدری از نظر جثه به دلیل تاثیر هتروزیس (برتری یک حیوان آمیخته نسبت به میانگین این صفات در والدین)، افزایش وزن بالاتری از میانگین افزایش وزن پایه پدری و مادری خود دارند.

 

شاکری، در پایان، اضافه کرد: پروژه‌های تحقیقاتی آتی این بخش بر شناسایی گله‌ های مادری و پدری گوسفند و بز مناسب برای ترمینال کراس و آمیخته‌ گری متمرکز است که پس از نتیجه‌ گیری در آینده، اطلاع رسانی خواهد شد.
تعداد بازدید : ۷۶
(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳) ۱۳:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


تبــلیـــغات